Pages

Monday 21 September 2015

Cara Buat Watermark Stamp Atas Gambar Dengan Photoshop

Akhirnya dapat jugak saya buat watermark  berbentuk stamp atau cop mohor ni. Watermark ni leh kita paste kan atas gambar setelah siap dan cepat tanpa perlu kita edit watermark tiap tiap kali nak upload gambar dalam blog. Setelah saya pening mencari cara nak buat sebab saya nak jugak buat heheheh..!! Akhirnya saya dapat gak buat. Kalau buat sendiri puas hati kan, then leh edit sesuka hati bentuk mana nak, nak tambah objek pe lagi leh aje kan..
So saya tunjuk cara-cara  nak buat watermark stamp ni atau saya panggil cop mohor..hehehe!!
Tutorial : Hilangkan jerawat dan kedut dgn PHOTOSHOP

Ni cop mohor saya
Korang nak buat jugak ke stamp watermark ni?..mari belajar cara caranya

Langkah 1.
Buka new layer dalam photoshop (saya guna CS3).
Pastikan anda pilih Transparent pada background content tu.
Langkah 2.
Pilih ellipse tool shape untuk create circle . Pilih Path dan buat bulatan.
Langkah 3
Pilih Text tool dan gerak cursor ke luar kawasan  imej bulatan tadi sampai nampak satu cursor lain yang berpalang , klik di situ dan boleh mula menaip.
Langkah 4 .
Edit text mengikut kreativiti anda. Gunakan Ctrl T atau blending option dan buat adjusment size font sendiri.
Langkah 6
Save imej ni sebagai Save for web …dan bukannya jpg atau lain2 format.
Akan keluar macam dalam imej atas ni, pilih PNG-24 dan save dalam komputer, pastikan anda ingat di mana anda simpan nanti senang nak cari.
Cara paste gambar/imej pada bulatan .
Nak letak imej , gambar dalam bulatan tu?
Imej mesti di paste kan atas background transparent (mcm dalam langkah 1) dan save as web. Lepas tu buka imej tadi dan copy paste pada bulatan tu.
Ok habis. Gunakan le watermark stamp ni dengan paste kan pada gambar , guna le photoshop atau photoscape macam biasa.
Tak paham leh tanya lagi …Selamat Mencuba

No comments: